Read the English version at medium.com

שחזור לוחות הברית


הסיפור שלנו מתחיל לפני כמה שנים, ישבתי בסטודיו שלי ביפו ולתיבת הדוא״ל הגיעה הודעה מאדריכל בשם דני זיס שחי בפראג, במכתבו הוא מספר על בית כנסת בעיירה צ'סקי קרומלוב שבדרום צ'כיה שנבנה בסוף המאה ה-19 וננטש כאשר הנאצים רצחו את מרבית יהודיי קהילת קרומלוב.

לאחר מלחמת העולם השניה שימש המבנה ככנסייה וכמחסן, וכעת הם מבצעים עבודות שיקום ורוצים לפתוח מחדש את המקום כאולם קונצרטים וחלל תצוגה. דני צירף תמונה של בית הכנסת המקורי ושאל אותי אם אני יכול לעזור לו לזהות את הגופן ששימש לכתיבת לוחות הברית, הם משחזרים את אולם התפילה ורוצים לדייק ככל שאפשר.

לצערם, כל המסמכים המקוריים שקשורים לבנין אבדו ולא נמצאו תכניות או תיעוד אחר של פנים המבנה. אחרי חיפוש מעמיק בארכיונים הם הצליחו למצוא תמונה אחת ויחידה של פנים בית הכנסת מלפני המלחמה, ועל פי התמונה הבודדת והלא ברורה שוחזר הכל – הספסלים, המנורות, הטיח ולוחות הברית.

התיעוד היחיד של פנים בית הכנסת הוא מתמונה בודדת שצולמה ככל הנראה בתחילת המאה העשרים.

לא יכולתי – התמונה לא מספיק ברורה וכנראה שלא מדובר בפונט, אלא עבודה בהזמנה של בעל מקצוע. בעקבות אלו הצעתי שנצא למסע על מנת לשחזר את האותיות.
דני הסכים ויצאנו לחקור – חיפשנו יצירות דומות שמתוארכות באותו מסגרת זמן מכל רחבי הרפובליקה הצ'כית והסביבה.

חלק מהממצאים של המחקר – משמאל למטה לוח זיכרון במורבסקה אוסטרבה, שם נולד סבי המנוח.

בהתבוננות ביצירות השונות מקבלים תחושה של סגנון ששלט באותה תקופה. האנשים שחיו בצ׳כיה בתחילת המאה ה-20 פיתחו צורות ייחודית לכתב העברי שמתבססות על הסטייל הלטיני-המקומי והשייכות שלהם לזרם הדתי-אשכנזי לרוב.

הבנת הכלים ששימשו ליצירת לוחות הברית הם שהובילו את תהליך העיצוב. במקרה שלנו – גילוף בעץ.

צורת האותיות מושפעת מכלי גילוף העץ

למרות שאני מעצב את הפונט בכלים מודרניים אני מנסה לחשוב על עצמי כבעל מלאכה המגלף את האותיות בחומר, בטיפול בקימורים והעקומות אני מחקה תנועה של גילוץ בעץ.


עשרת הדיברות אינן מחייבות את כל האלף בית העברי, חסרות האותיות: ט, ס, פ, ק והסופיות; םןךץ. השתמשתי בתמונה המקורית של בית הכנסת כרפרנס לעימוד הטקסט בלוח. האותיות נשלחו לחיתוך עץ בצ׳כיה ובניית לוחות הברית הושלמה.

עיצוב לוחות הברית באות החדשה ששחזרתי

אחרי 70 שנה אולם בית הכנסת הישן חזר לחיים והיום אפשר לבקר באולם המשוחזר בצ'סקי קרומלוב, פרטים באתר: http://www.synagoga-krumlov.cz/

ההיכל החדש שהוקם
לפני ואחרי

לארון התפילה הכינו פרוכת לזכר היהודים שחיו והתפללו בבית הכנסת. לפרוכת בחרתי להשתמש בפונט מודרני, ימים ולילות, שמשלב בין ההיסטוריה של האות העברית לעיצוב עכשווי. שילוב שהתאים מעולה לפרוייקט.

הפרוכת שמכסה את ארון הקודש

לרוב אני מתייחס לפונטים שאני מעצב ככלי עבודה למעצבים, הם קבצים שיושבים במחשב והמעצבים עושים בהם שימוש על פי הצורך. עם זאת בפרויקט הזה, האותיות משמשות כהצצה להיסטוריה שנעלמה, והיצירה שלהן מחייה דבר שאבד מהעולם. אני מאמין שפונטים הם יותר מאשר כלי עבודה של מעצבים או כלים להעברת מסרים. האותיות העבריות שלנו אוצרות סיפור של מקום, זמן, והכי חשוב, של אנשים – החיים והמלחמות שלהם.