פונט דינמי – Variation font

פונטים דינמיים (OpenType Font Variations) מאפשרים למעצבי אותיות לשלב משקלים מרובים בתוך קובץ גופן בודד. גופנים דינמיים משתמשים במנגנוני וריאציות של אופן טייפ ומספקים גמישות רבה למעצבים, מאפשרים לנתוני הפונט להיות מיוצגים בפורמט יעיל, וחוסכים במשקל ברשת.

פונט דינמי מאפשר וריאציה מתמשכת לאורך ציר עיצוב נתון, כגון משקל:

פונטים דינמיים מגדירים ציר אחד או יותר, אשר מאפייני העיצוב שלהם יכולים להשתנות. משקל הוא ציר אפשרי אחד של וריאציה, אבל סוגים שונים של וריאציה אפשריים כגון שינוי בסריף, שינוי בזווית, ועוד.פונטים דינמים יכולים לשלב שני או יותר צירים שונים של וריאציה. הדוגמא הבאה ממחישה שילוב של וריאציה של משקל ורוחב:

נכון להיום פונטים דינמיים נתמכים בכל הדפדפנים ובתוכנות Photoshop, Illustrator מבית Adobe. ניתן לגשת לגופן דרך תפריט סליידרים שנוסף לתיבת הטקסט. לדוגמא גופן פטיש בתוך אילסטרטור הוא בעל 2 צירים, אחד למשקל והשני לרוחב, על ידי החלקת הסליידרים אפשר לשנות את צורת האות.

העדכון לפורמט האופן טייפ הוצג ב-2016 עם שחרור גרסא 1.8 ושנה לאחר מכן כבר הופיע לכל משתמשי הענן של אדובי מספר פונטים דינמים בתיקיית הגופנים שלהם. המוצלח מבינהם הוא Acumin שעיצב רוברט סלימבאך. סנס סריף גיאומטרי בעל 3 צירים: ציר משקל, רוחב וזווית. המספרים מייצגים את הפרמטר, שלכל אחד יש גבול עליון ותחתון. לדוגמא זווית נטיה תהיה בין 0-12 מעלות, משקלים יהיו 100 לדק ועד 900 לשחור.

Acumin by Adobe

הצגת הפונטים הדינמיים משנה את הדרך שאני ניגש לתהליך עיצוב האות. מכיוון שאני מגדיר למעצב את ״גבולות הגזרה״ של משפחת האותיות, אני מרשה לעצמי לעצב הכי רחב והכי דק שאפשר, ולמתוח את גבולות המשפחה, דבר המאפשר לי מחקר מעניין על הצורה של האות ומעביר למעצב את שליטה באות. הוא יחליט מהו הרוחב והמשקל שישרתו אותו הכי טוב. לבחור סגנון לגופן שלך נהיה משחק בתוך צירים שהוגדרו מראש, העיצוב הופך בחשיבה מסטטי לדינמי והשליטה בצבע של גוש טקסט או ברוחב טור הופכת לפשוטה.

בקטלוג הפונטיה עיצבנו את משפחת פטיש כגופן דינמי וחגגנו את כל המשקלים, מהדק לשמן – מהצר לרחב – בוידאו (הדליקו רמקולים):