שישה פוסטים קצרים על קורס עיצוב פונט במנשר

סמסטר ב׳, 2016, מנשר

מרצה: בן נתן. סטודנטים: אורבך דן, אלה שדה חן, אלין בראי, בעז בלום, רומורו ג׳וניור, דור הירשל, דניאל לאומי, פלנטיוב וליה, חלי גן מור, טניה גוסין, יעל מולכו, מאי כהן, מלי חורון, נתנאל חקק, רעות אסרף, שגיא כרמי.


שיעור ראשון

בשיעור הראשון התחלנו עם תרגיל חימום כיתתי, ציור מחדש של נרקיס בלוק. על דפי A3 הודפס ספסימן של נרקיס בלוק שהוחסרו ממנו חלקי אותיות ויש להשלים בצורה מדוייקת את החלקים שנחתכו. בעזרת חלקי האותיות הקיימים אפשר לעקוב אחרי החוקיות וללמוד על עקרונות טיפוגרפיים כמו הרמוניה במשפחה של אותיות, חלוקה נכונה של חללים פנימיים, ציור אות מדויק, ולהתרשם מהיצירתיות (והגאוניות) שבפתרונות של צבי נרקיס.
בסוף התרגיל הסתכלנו על נרקיס בלוק המלא ודיברנו על הפתרונות השונים שהיו על הקיר, מדוע נרקיס בלוק החליט לצייר את האותיות כפי שהן, טיפוגרפיה הומניסטית, ועל נאיביות טיפוגרפית, שהיא מקור השראה נהדר. שבוע הבא – קליגרפיה!


שיעור שני

השיעור כולו הוקדש לתרגול קליגרפיה; חילקנו את האלף בית לקבוצות של אותיות על פי התנועות שיוצרות את האות (קבוצת יוד, משיכה אחורית, בסיס עגול, אלכסון וכו׳), ולמדנו איך להשתמש בכלי רחב על מנת לצייר את האותיות העבריות. חוץ מההדגמה בכיתה נעזרנו בשני ספרים – ספר הכתב העברי של עדה ירדני וכתב אמנותי עברי של ל.פ. טובי – שמדגימים את התנועות ומלמדים איך לייצר כתבים שונים. לשיעורי הבית נכתוב משפט בקליגרפיה, נבחרה הפנגרמה המושלמת ״עטלף אבק נס דרך מזגן שהתפוצץ כי חם״.
שיעור הבא – הרצאה + איך עושים משקלים + איך עושים סנס-סריף!



שיעור שלישי

השיעור למדנו לייצר בעזרת הקליגרפיה משקל שמן ומשקל סנס סריף (ללא תגים). על ידי ציור בכלי רחב יותר אפשר להעלות במשקל האות, או בעזרת הרחבה של האות וציור מחדש בעיפרון על גבי האות. ניסינו לבחון בעזרת הציור מה קורה לאות כשהיא משמינה, איך מתייחסים לחלל הפנימי ואיך שומרים על יחס נכון בין עמודים לגגות.
ליצירת סנס סריף השתמשנו ב-2 עפרונות מחוברים וציירנו אות סריפית שהפכנו לסנס על ידי ביטול המתחים באות וחיתוך התנועות הקליגרפיות שחורגות מהבסיסים והגגות.
בשיעור הבא כל סטודנט יתחיל לעבוד על הפונט שלו ונעבור לעבודה ממוחשבת.


שיעור רביעי

השיעור עברנו על תרגיל הבית, לייצר משקל רגיל, בולד וסנס סריף והתחלנו לעבוד על הפונט שכל סטודנט יעצב.
הצגנו 4 אפשרויות לגשת למלאכת עיצוב הפונט: דרך קליגרפיה, קונספט, מגבלה או שחזור. כל גישה תייצר דרך עבודה שונה. מי שבחר בקליגרפיה ימשיך לצייר את האלף בית, יסרוק ויתחיל ״למשטר״ את הקליגרפיה לאות.
הבחירה בקונספט היא פתוחה יותר וניתן לבחור בקונספט צורני (לדוגמא להפוך את המתחים באות) או ברעיון (לדוגמא פונט לילדים עם הפרעות קשב). לעבוד דרך המגבלה היא בחירה מעניינת גם כן, לדוגמא פונט מונוספייס (שבו כל האותיות יושבות ברוחב זהה), או פונט סטנסיל שבו אין צורות סגורות. ניתן גם לבצע שחזור לאות קיימת: לאסוף רפרנסים ולצאת מהם למשפחה מלאה.
שבוע הבא סיור במוזיאון ישראל!



שיעור חמישי

השיעור נסענו למוזיאון ישראל בירושלים לקבל השראה וללמוד על התפתחות הכתב דרך היכל הספר, כתבי היד המאויירים והאוצרות הטיפוגרפים שבארכיאולוגיה.


שיעור שישי

השיעור למדנו דיגיטציה, איך להפוך את האותיות שציירנו לקובץ פונט. שמנו דגש על איך לצייר אות נכון במחשב, איך בונים קשת נכונה ואיך לעבוד בתוכנת עיצוב הפונטים גליפס. בנוסף הראנו דרך מהירה לייצר סקיצות בעזרת כלי העט באילסטרטור ומברשות.
לשיעור כל סטודנט הביא את ההשראות והסקיצות הראשונות לפונט שהוא מעוניין לעצב וכולם נשלחו הביתה להמשך עבודה על הפונט. משבוע הבא עובדים במחשב וזה זמן טוב לכל אחד להתחיל לחשוב על החלק הקשה ביותר בעיצוב פונט – לבחור לו שם 

הגשה

קורס מתקדם בעיצוב אותיות עבריות שהתקיים במנשר. הקורס התמקד במערכות טיפוגרפיות מרובות משקלים וסגנונות, ובמתודה הכוללת כתיבה אמנותית, סקיצות ידניות ועבודה על סט מצומצם של אותיות שליטה. הקורס נתן דגש מיוחד על דינמיקות של קונטרסט (ההבדל בין הקווים העבים לדקים באות) ועבודה על אותיות לטקסט רץ.

תמונות אלה מתוך ההגשה לקורס הפונטים של שנה ג׳ – בקורס המקביל של שנה ד׳ תוכלו לצפות אצל מאיר סדן Meir Sadan.

פאנל האורחים שנכח בהגשה: דניאל גרומר ויותם הדר. צילם: שגיא כרמי