שבתאי הוא גופן שעיצבתי בקורס עיצוב פונט בהנחיית מיכל סהר במהלך לימודי בבצלאל. את העבודה על הפונט התחלתי כשנה לפני הקורס בעזרתו של עודד עזר, שהנחה אותי לחקור שלדים של פונטים קלאסיים בעברית. השלדים עוזרים להבין את המבנה של השפה ובהשראתם עיצבתי שלד משלי. כשהתחלתי את הקורס אצל מיכל ״הלבשתי״ על השלד שלי קליגרפיה. השלד החדש שיצרתי הוא מחווה לכתב הרדואיני חקוק, אפשר לראות ב״ספר הכתב העברי״ של עדה ירדני או בפוסט של הלשכה הטיפוגרפית של ירונימוס.


מחקר שלדים מימין, השלד החדש שיצרתי משמאל

תהליך העיצוב – מקליגרפיה לאות

בעזרת ציפורן ושקף עברתי על השלד ״ויצקתי״ תנועה לתוך השלד. הכוונה היא לא הייתה ליצור קליגרפיה יפה, אלא לבדוק מה שנוצר בהתחקות אחר השלד. התייחסתי למבנה השלד כהוראות ציור ובחנתי מה נוצר במשיכות והמפגשים של הדיו.

עשיית הקליגרפיה מלמדת בצורה אינטואיטיבית איך אות נוצרת (או יכולה להיווצר), לאחר מספיק דפים ודיו התבוננתי באותיות וסימנתי מקומות מעניינים כמו מפגשים שנוצרים, הסריפים שנוצרים, עובי הקו המשתנה של הציפורן הרחבה ועוד. את התוצאות סרקתי והעברתי לפורמט וקטורי.

התחלתי בתהליך של הפיכת הקליגרפיה לגופן, ניתן לעצור בכמה שלבים בתהליך הזה ובכל שלב נקבל גופן אחר. נוכל לעצור בשלבים מוקדמים ונקבל גופן כותרות בעל אופי קליגרפי חזק, או שנוכל להמשיך ולעצור שנקבל גופן לסידור טקסט שמהדהד קליגרפיה.
רציתי להגיע לסיום התהליך השני ולצערי סמסטר אחד אינו הספיק לי כדי לעצב גופן טקסט. המשכתי שנה לאחר מכן בפרוייקט הגמר את עיצוב שבתאי והפכתי אותו לגופן טקסט שנקרא היום ״ימים״.

מכיוון שכיוונתי לגופן טקסט רוב הקורס התעסקתי בצמצום התנועות ויצירת סט של אותיות שיודע לתפקד במשפטים ולא רק כאות כותרת. תהליך הפיכת הקליגרפיה לגופן הוא ניסוי ברידוד המאפיינים הקליגרפים בלי לאבד את הרעיון הקליגרפי.

תהליך הפיכת הקליגרפיה לגופן, בכל שלב האות עוברת זיקוק:

התוצאה הסופית – שבתאי במשקל רגיל:

לאחר הקורס המשכתי לעבוד על שבתאי ועיצבתי לו משקל נוסף להדגשה והוא ניתן לרכישה באתר. שלא כמו אחיו הקטן ״ימים״ שבתאי הוא פונט בעל נוכחות מסורתית חזקה, הוא במשקל מעולה לסידור כותרות ותשומת הלב לעיצוב האותיות הופך אותו לאות נהדרת למיתוג וסמליל עברי.